31. мај – Светски дан без дуванског дима

Истичући здравствене ризике повезане са коришћењем дувана и залажући се за примену делотворних мера за смањење употребе дувана Светска здравствена организација (СЗО) и партнери сваке године 31. маја обележавају Светски дан без дуванског дима,

Крајњи циљ обележавања Светског дана без дуванског дима је да допринесе заштити садашње и будуће генерације не само од разорних последица по здравље, него и од лоших друштвених, еколошких и економских последица употребе дувана и изложености дуванском диму.

Ове године Светски дан без дуванског дима обележава се слоганом „Повећање пореза на дуван“.

Циљеви обележавања Светског дана без дуванског дима 2014. су:

– повећање пореза на дуван од стране владе, до нивоа који смањује потрошњу дувана;

Подстицај влади од стране појединаца и организација цивилних друштва да повећа порезе на дуван до нивоа који смањује његову потрошњу.

Епидемија употребе дувана је један од највећих јавних здравствених претњи са којима се свет икада суочио. Дуван убија до половине својих корисника и скоро шест милиона људи сваке године. Више од пет милиона од тих смртних случајева су резултат директне употребе дувана, док је више од 600.000 резултат изложености непушача дуванском диму. Ако се нешто хитно не предузме, број умрлих на годишњем нивоу могао би да порасте навише од осам милиона до 2030.године.

Скоро 80 % од једне милијарде светских пушача живи у земљама са ниским и средњим приходима. Потрошња дуванских производа на глобалном нивоу расте, иако се смањује у неким високоразвијеним и средњеразвијеним земљама.

Вишеод 80% ових смртних исхода би било међу људима који живе у земљама са ниским и средњим приходима. Корисници дувана који умиру прерано лишавају своје породице и себе прихода, дижу цену здравствене заштите и ометају економски развој.

Оквирна конвенција о контроли дувана СЗО (ОККД) подстиче државе да спроведу пореску политику и политику цена на дуванске производе, као један од начина да се смањи употреба дувана. Истраживања показују да су већи порези посебно ефикасни у смањењу употребе дувана међу групама са нижим приходима и у спречавању младих да почну да пуше.

Осим тога, повећање акциза на дуван се сматра најисплативијом мером контроле дувана. Светски извештај о здрављу 2010. (Тхе Wорлд Хеалтх Репорт 2010.) указао је да би повећање дуванских акциза за 50% генерисало нешто вишеод 1,4 милијарди америчких долара за додатна средства у 22 земље са ниским приходима. Ако би се ова средства доделила владама ових земаља, утрошак средстава за здравље би могао да се повећа до 50%.

За Светски дан без дуванског дима 2014, СЗО и партнери позивају земље да повећају порезе на дуван.

BEZ DIMAНајефективнији проступ у контроли ширења употребе дувана је преко мера које директно смањују потражању за њим. Многе мере су ефективне као што су забрана рекламирања и забрана пушења на јавнимместима, али мера која има највећи потенцијал и мера која је најефективнија опција за владе је повећање цена кроз повећање такси што показују докази из различитихземаља. Високе цене подстичу одвикавање од пушења и превенирају почетак и истоивремено смањују број оних који се након одвикавања поново почињу да пуше. У просеку, очекује се да повећање цена паковања цигарета за 10% смањи потражњу за цигаретама за 4% у земљама са високим приходима 8% у земљама средњег и ниског прихода. На повећање цена очекивано су осетљивији сиромашнији грађани и деца и адолесценти. Порези на дуван су најисплативији начин да се смањи употреба дувана, нарочито међу младима и сиромашнима.

Чак и тако висок порез на дуван је мера која се ретко користи. Само 32 земље и мање од 8% светске популације, имају пореске стопе на дуван, веће од 75% од малопродајне цене. Према расположивим подацима порески приходи од дувана су у просеку 175 пута већи него потрошња новца за активности на контроли дувана.

Порези и сиромаштво

Код повећања пореза, расход за дуван у односу на доходак домаћинства такође се повећава, стварајући додатни терет на породични буџет, а посебно на сиромашне пушаче. Ово важи за све робе и услуге.

Докази указују на то да су сиромашни више осетљиви на поскупљења, па као резултат тога се очекује да ће повећањем пореза, већина њих највероватније смањити или оставити пушење. У односу на сиромашне пушаче, њихове породице и друштво у целини, предности одвикавања од пушења су огромне јер ће бити мање трошкова за здравствену заштиту, а више средстава за основне намирнице, храну, образовање и друге потребе. Штавише, влада може да издвоји додатне приходе стварањем већих пореза дувана за социјалне програме које користе сиромашни као што су приступачност здравствених услуга, здравствено осигурање и програми за одвикавање од пушења (СЗО технички приручнико о порезивању дувана, 2010).

У циљу решавања економских аргумената против контроле дувана, неопходно је ојачати доказе и техничке и аналитичке вештине доносилаца  одлука, академске заједнице и цивилног друштва. Ово ће помоћи унапређењу плана контроле дувана и побољшати како привреду, тако и јавно здравље.

Унесите текст и стисните ентер да започнете претрагу