22 апр Последња недеља априла посвећена безбедности у саобраћају
Како су деца и млади посебно осетљива категорија и када је у питању безбедност у саобраћају, сматрајући да је њихова едукација у овој области веома важна, али и да је неопходно поштовање законске регулативе, овој теми посвећујемо пажњу, уз апел свим учесницима у саобраћају да нарочито опрезни буду према најмлађим.
Повреде деце у саобраћају
Повређивање деце у саобраћају са 56,9% заузима водеће место по броју смртних случајева у популацији деце и омладине.
Највише деце настрадало је у својству пешака 57,4%, а најчешће је то узраст од 7 до 9 год. Највећи број деце је претрчавало улицу ван обележеног пешачког прелаза, или је у току игре непажљиво истрчало на улицу. 44% деце настрадали су као путници у колима, због недовољне пажње родитеља, јер нису била адекватно везана. Због тога специјална безбедносна дечја ауто-седишта су добар начин превенције, јер могу да смање ризик од повреда и до 70%. Код нас забрињава што и поред увођења новог закона о саобраћају испод 10% породица не користи ауто седиште или старија деца до 12 година не везују појас сматрајући да је непотребан. У случају судара при брзини кретања аутомобила од 50 километара на час, услед инерције, људско тело постаје теже и до 20 пута. Последице тога је да родитељ који држи дете у рукама, рецимо тежине 5 кг, сигурно неће моћи и да га задржи у наручју, јер ће дете у делићу секунде постати тешко 100 кг. Последице тога су трагичне.
Дечја ауто седишта се бирају у зависности од узраста, висине и тежине детета. У зависности од тога постоје неколико група ауто седишта до узраста од 12 година.
Група 0+ (од 0 до 13 кг.)
Група 0+/1 (од 0 до 18 кг.)
Група 1 (од 9 до 18кг.)
Група 2/3 (за децу од 15 до 36 кг.)
Уобичајено је да се ауто седиште монтира на средини задњег седишта или иза сувозача. Препорука је да седишта групе 0 и 0+ намењена млађој деци, буду окренута у смеру супротном од смера кретања возила, у полулежећем положају (45°).
Најчешће повреде које настају у саобраћајним незгодама су повреде главе (преломи костију лобање и нагњечења мозга), затим повреде грудног коша и преломи костију.
Неопходно је посветити се дугорочном и сталном васпитању на унапређењу понашања у саобраћају. Учесницима у саобраћају скренути пажњу на безбедносне мере које могу спасити животе: избегавати вожњу под утицајем алкохола, не прекорачивати брзину, не користити мобилни телефон при вожњи, на мотору носити заштитну кацигу, правилно везивање и коришћење ауто седишта за децу, не прелазити улицу ван пешачког прелаза или када је црвено светло на семафору.
Др Славица Дугоњић,
Дом здравља Шабац