02 сеп Полазак у школу – значајна промена у животу детета, али и целе породице
Полазак у први разред колико је леп и важан, толико уме да буде и стресан догађај за целу породицу, најпре за саме прваке, али и њихове родитеље. Ово је била и тема данашњег издања емисије Шабачка хроника, ТВ Шабац, у којој су гостовале др Биљана Вуковић, начелница Службе педијатрије и Зорица Пантелић, психолог у Разбојном саветовалишту нашег Дома здравља.
– Полазак у школу је једна велика новина у животу породице, којој треба да се прилагоди цела породица. За дете је то стресно јер је ново и непознато, а деца се новина и непознатих ствари увек плаше. Родитељи испољавају страхове, иако знају шта их све чека, управо зато што знају кроз шта су све они прошли током школовања и какве су проблеме имали, па желе да предупреде те проблеме у животима своје деце. Родитељи се плаше да ли ће се деца добро адаптирати, да ли ће заволети школу и школске обавезе, стећи радне навике, уклопити се у заједницу, окружење, да ли ће моћи да седе 45 мирно на часу, да ли ће прихватити учитељицу и другаре на начин на који би они то желели. То, практично, значи да се у великој мери мења динамика породице, која мора да се прилагоди дечјим обавезама у школи, изради домаћих задатака. Полазак у школу је својеврсни тест родитељства. Све оно чему су родитељи научили своје дете пре поласка у школу и што је помогло у формирању његове личности, радне навике детета, одређене културне и хигијенске навике – све то ће испливати на површину и може утицати на период адаптације, прихватање учитељице, вршњака, а самим тим и на постигнућа које ће дете остварити у школи – рекла је Зорица Пантелић, психолог у Развојном саветовалишту Дома здравља Шабац.
Психолошко стање детета зависи и од физичког здравља.
– Деца од шест, седам година су релативно здрава. Ми радимо систематске прегледе пред полазак у школу. И ове године смо урадили све прегледе који су неопходни – прегледе физијатра, оториноларинголога, офталмолога, логопеда. На педијатријском прегледу смо урадили мерење крвног притиска, тежине, висине и резултате свих прегледа смо упоредили са стандардима који постоје за ту генерацију и можемо рећи да су деца релативно здрава – каже др Биљана Вуковић, начелница Службе педијатрије нашег Дома здравља.
Први дани у школи препуни новина су период у ком деца морају да се привикну на нову средину.
– Период адаптације је процес, који може трајати и неколико месеци. То је период адаптације и за дете и за породицу и за школу. У том периоду дете треба да изгради један позитиван емоционални однос према школи, учитељици, обавезама, другарима, према учењу, а то није нимало једноставан задатак.
Кад наступи негодовање, у виду одбијања одласка у школу или се дете жали на рауличите физичке болове, тад је већ касно за превенциију. Тада се проблем већ јавио, а ово су само симптоми тог проблема, па треба радити на његовом превазилажењу. Наравно да је превенција увек боља, дакле, и школа и родитељи треба да предузму што је у њиховој моћи да до оваквих проблема не дође – каже Зорица Пантелић, психолог.
Деци су потребни љубав и подршка, као и помоћ у савладавању нових изазова.
– Значило би када би деца физички била мање оптерећена, када би у школама постојали ормарићи за одлагање књига. За децу тог узраста, која су најчешће мршава и не баве се спортом, школска торба уме да буде заиста велики терет. Ношење терета, дуго седење у школи, а, осим тога, и код куће за компјутером, уопште данашњи начин живота, који је такав, доводи до различитих деформитета, које много мање откривамо у предшколском, а много више касније, у школском и периоду наглог раста. У овом узрасту веома је важно и формирање здравих животних навика по питању исхране. И ту је веома важна улога породице, главни оброк детета не треба да буде онај који је у школи. Много родитеља ради и има проблема да детету обезбеди главни оброк, уколико оно иде поподне у школу, али је значајно да дете једе пред полазак у школу и да то буде ужина, која је прилагођена метаболизму детета. За правилан развој дететаи развој здравих навика основна је исхрана у породици – подсећа др Биљана Вуковић, начелница Службе педијатрије.
Позитивне васпитне методе децу стимулишу.
– Васпитне методе могу бити позитивне и негативне. Нажалост, искуство показује да и родитељи и наставници најчешће користе негативне васпитне стратегије. То значи да најчешће критикују, грде своју децу, указују им на грешке, мислећи да ће тако најпре постићи ефекат и добре резултате у раду. Често их и кажњавају на различите начине, ускраћујући им поједине привилегије, неретко их и физички кажњавају. Све ове васпитне методе су штетне, не могу да допринесу ничем добром, сем да помогну родитељу да избаци из себе бес, после чега ће осећати грижу савести. Када дете грдимо, то значи да му показујемо да оно није довољно паметно, успешно, да нема довољно знања и није у складу са очекивањима – што изазива осећај ниже вредности, што подрива ниво самопоуздања и ствара код детета негативну слику о себи, а то се и касније одражава у свим активностима које дете обавља, чак и касније као одрасла особа. Треба користити позитивне васпитне методе, која поправљају слику детета о себи, стварају утисак да су деца вољена и прихваћена. Да би дете могло да се развија оно мора тако да се осећа, и у породици и у школи. Једна од основних психолошких потреба детета је да буде вољено и прихваћено такво какво јесте. И кад има много проблема у понашању, дете мора бити прихваћено и вољено, а на нама је да се трудимо да развијамо њихове потенцијале – истакла је Зорица Пантелић.
Савет педијатра:
Треба посветити максималну пажњу детету, јер је реч о потпуно новом периоду. Треба му пружити помоћ у сваком погледу, у потребама које има – од ношења ранца до свега другог.
Савет психолога:
Не треба радити задатке уместо детета, јер дете неће моћи да развија своје способности. Деца само личним ангажовањем могу развити своју личност. Уколико се појаве било какви проблеми, потребно је стрпљење, да родитељ буде присутан у развоју детета и покаже детету љубав и подршку у решавању проблема. Ако родитељи у сарадњи са учитељима и стручним службама школе не могу да реше неки проблем, могу да се обрате и нашем Развојном саветовалишту.